Uppdrag

Elon, Product Information Management (PIM)

Vi hjälpte Elon att med en skräddarsydd PIM-lösning för hanteringen av hundratusentals artiklar inom koncernens butikskedjor för B2C och B2B. 

Utmaningen

Vi hade tidigare tagit fram och lanserat en PIM-lösning (artikeldatabas) åt Hemmabutikerna som sedan förvärvades av Elon. Den befintliga artikeldatabasen behövde anpassas för Elon:s utökade behov bl.a. med stöd för hantering av flera kedjor.

 

Under åren har lösningen växt med nya funktioner och moduler vart efter Elons affärsmodell förändras och utvecklas.

Elons skräddarsydda PIM-lösning

  • Hantering av 100.000-tals produkter, variantartiklar, paketartiklar och kedjespecifika versioner.
  • Importer av produkter från ett 100-tal olika leverantörer samt från de olika affärssystemen inom koncernen.
  • Publicering av produkter för de olika kedjornas B2C och B2B shoppar, prisskyltssystem, kassasystem och uppdaterar även affärssystemen med grundläggande produktdata.
  • Produkterna har kopplade resurser och tillgängliggör dessa via en egen CDN-server där bl.a. bilder är färdiga och skalade i de efterfrågade formaten för att kunna leverera hög prestanda.
  • Enkel åtkomst från koncernens intranät med en singel sign-on lösning.  
  • Arbetsflödet synliggörs för resp. roll via informationspaneler vad som finns att göra och var produkterna befinner sig. Administratörer kan enkelt få ut rapporter med viktiga KPIer över ledtider, antal objekt, saknad data etc.
  • Tillhandahållning av information dels via ett webservice API och dels internt till andra applikationer inom koncernen via JSON-objekt som är sökbara och hämtas via Limetta LiveSearch.
  • Möjlighet att bygga DR-blad/reklamtidningar med utpekade produkter och exporter av dessa med produktinformation och resurser till ex. Adobe Indesign.
  • Rapporter till Excel byggs enkelt upp via databasfrågor och tillgängliggörs.
  • Via mallar och webbservice anrop skapas Energimyndighetens Energidekaler automatiskt efter produktens egenskaper och kopplas sedan som resurs på produkten. 
  • Avancerat sök där man utöver att söka och filtrera fram på statiska värden och fält, även kan söka på produktens egenskaper och affärsregler.