Uppdrag

Cervera, e-handel med PIM på Episerver

Cervera bad oss om hjälp att öka den digitala försäljningen. Vi utvecklade en innovativ och ny innovativ digital plattform på Episerver med tillhörande PIM-system (Product Information Management).

Lösningen är  flexibel  och utgår ifrån det fysiska shoppingbeteendet med en digital anpassning där enkla produktpresentationer samsas med kampanjer, inspirerande sektioner med redaktionellt material och recept som lockar till att dela bilder i sociala mediekanaler.

Vår lösning

Plattformen och den visuella kommunikationen bygger på idén att servera användaren ett "smörgåsbord" som inspirerar och skapar en ”Jag vill ha känsla”. Cervera.se ska vara en webbplats där innehållet används av butikspersonal men samtidigt ger inspiration och information till kunderna. Ett koncept som innebär fler återkommande besökare och inte minst ökad försäljning.

Kundens kravlista

  • Tydligare gränssnittstänk
  • Superenkel navigering
  • Stora inspirerande produktbilder
  • Stor inspirerande bakgrund
  • Banners med ”hotspots”
  • Enkel och bra sökfunktion

Vår lösning

Resultat

Den nya digitala plattformen lanserades framgångsrikt den 5 november 2012 och resulterade snabbt i ökad besökstrafik och ökad försäljning såväl i mobila som övriga enheter. 

Webbplatsen har en ny enklare och lättnavigerad struktur som hjälper besökaren igenom hela köpprocessen. Cervera.se har dessutom mottagits väldigt positivt av både leverantörer och kunder.

Resultatbild

Teknisk lösning

Den tekniska lösningen består av EPiServer och Limettas egna Live Search och PIM-system (Product Information Management).

Köpflödet byggdes om för att bli enklare och tydligare och utökades med Klarna Faktura och Klarna Konto för att kunderna ska kunna välja önskat betalningssätt.

Cervera hade sedan tidigare Limettas system för artikelhantering Limetta PIM men uppgraderades till senaste versionen samt ett specialanpassat arbetsflöde utvecklades unikt för Cervera. 

Det nya arbetsflödet eliminerade dubbelarbete som tidigare behövdes för att underhålla informationen i två system. Lösningen innehöll även fler och bättre automatiserade importer/exporter som tar bort onödig manuell handpåläggning.

Aktuell information från affärssystem och butikssystem gör det möjligt att ta kvalitativa beslut om vad som ska presenteras på webben - och med mer exakt information känner kunden som handlar på webben större trygghet i köpet. 

Utgångsläget

Cerveras tidigare design och struktur kändes daterad och var inte responsiv. Den saknade också tydliga inspirationselement, vilket var en viktig del i deras varumärke.

Utmaningen

Om Cervera

Cervera erbjuder ett brett sortiment av utvalda kvalitets- och designprodukter för matlagning, servering och dekoration i en inspirerande miljö där service och kunskap ger deras kunder ett mervärde. Cerverakedjan har 68 butiker, inkl 18 franchisetagare samt E-handel. I koncernen ingår dessutom NK Glas, Porslin & Kök med två butiker.